Bröthaler, J., & Getzner, M. (2024, February 22). Raumwirksamkeit im Finanzausgleich [Conference Presentation]. Impulskonferenz “Finanzausgleich 2024 - Gestärkt in die Zukunft?,” Wien, Austria.
E280-03 - Forschungsbereich Finanzwissenschaft und Infrastrukturpolitik
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Date (published):
22-Feb-2024
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Event name:
Impulskonferenz "Finanzausgleich 2024 - Gestärkt in die Zukunft?"
de
Event date:
22-Feb-2024
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Event place:
Wien, Austria
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Keywords:
Finanzausgleich; Raumwirksamkeit
de
Revenue Sharing System; Spatial development
en
Abstract:
As part of a study on "climate-oriented and resource-saving spatial development and financial equalization" (TU Wien, 2024), connections between spatial development and fiscal equalization and incentive mechanisms of fiscal instruments were examined with regard to the unsustainable development of land use in Austria.
Based on a fiscal equalization-oriented analysis of the Austrian Spatial Development Concept (ÖREK 2030), the focus was particularly on the spatial effectiveness of fiscal equalization and possible solutions for a greater inclusion of financial incentives in decisions on land allocation and land use. The result of a statistical-econometric analysis of the determinants of land use was that the direct influence of municipal revenues on land use decisions is limited and that structural determinants (location, size, socioeconomics) come into play to a much greater extent. According to current assessments, financial solutions for sustainable spatial development do not lie in tax distribution of the fiscal equalization system (vertical and horizontal distribution of funds), but rather in new and adapted incentive instruments for the dedication and use of areas. A land use and sealing levy (as an incentive for decision-makers) and a dedication levy (for property owners) can play an important role, whereby these funds also represent a financing basis for compensation areas, rezoning and desealing. In addition, existing instruments (property tax, vacancy and second home taxes) as well as subsidies to local authorities and private individuals should be increasingly geared towards sustainable land use and coordinated in a strategic fiscal equalization pact for soil and climate protection.
en
Additional information:
Im Rahmen einer Studie der TU Wien (2024) zu "klimaorientierter und ressourcenschonender Raumentwicklung und Finanzausgleich" wurden Zusammenhänge zwischen Raumentwicklung und Finanzausgleich und Anreizmechanismen fiskalischer Instrumente im Hinblick auf die nicht nachhaltige Entwicklung der Flächeninanspruchnahme in Österreich untersucht. Ausgehend von einer finanzausgleichsorientierten Analyse des Österreichischen Raumentwicklungskonzepts (ÖREK 2030) standen dabei insbesondere die Raumwirksamkeit des Finanzausgleichs und mögliche Lösungsansätze für eine stärke Einbeziehung finanzieller Anreize in Entscheidungen zur Flächenwidmung und Flächennutzung im Fokus. Ergebnis einer statistisch-ökonometrischen Analyse zu den Bestimmungsgründen der Flächeninanspruchnahme war, dass der direkte Einfluss kommunaler Einnahmen auf Flächennutzungsentscheidungen begrenzt ist und viel stärker strukturelle Determinanten (Lage, Größe, Sozioökonomie) zum Tragen kommen. Finanzielle Lösungsansätze für nachhaltige Raumentwicklung liegen nach derzeitiger Einschätzung nicht im Finanzausgleich im engeren Sinn (vertikale und horizontale Mittelverteilung), sondern im weiteren Finanzausgleich in neuen und adaptierten Anreizinstrumenten zu Widmung und Nutzung von Flächen. Eine wesentliche Rolle können dabei eine Flächenwidmungs- und Versiegelungsumlage (als Anreiz für EntscheidungsträgerInnen) und eine Widmungsabgabe (für GrundstückseigentümerInnen) spielen, wobei diese Mittel zugleich eine Finanzierungsbasis für Ausgleichsflächen, Rückwidmung und Entsiegelung darstellen. Flankierend sollten bestehende Instrumente (Grundsteuer, Leerstands-, Zweitwohnsitzabgaben) sowie Förderungen an Gebietskörperschaften und Private verstärkt auf nachhaltige Flächeninanspruchnahme ausgerichtet und in einem strategischen Finanzausgleichspaktum zum Boden- und Klimaschutz abgestimmt werden.
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Research Areas:
Urban and Regional Transformation: 20% Beyond TUW-research foci: 80%