Bogacs, H. (2010). Art-based research in new media art [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-37895
E187 - Institut für Gestaltungs- und Wirkungsforschung
-
Date (published):
2010
-
Number of Pages:
120
-
Keywords:
Kunstbasierte Forschung; Neue Medienkunst; Kunst und Forschung
de
art-based research; new media art; art and research
en
Abstract:
Kunst und Wissenschaft werden oft getrennt voneinander, als unterschiedliche Kulturen behandelt. Diese Unterscheidung ist hauptsächlich auf eine Spezialsierung und Distanzierung der beiden Disziplinien zurückzuführen.<br />Zahlreiche Theoretiker argumentieren für eine Verbindung von Kunst und Wissenschaft um beständige Fortschritte für Gesellschaft, Kultur, akademische Lehre und Industrie zu ermöglichen.<br />Die Absicht dieser Arbeit ist es die Überschneidungen von Kunst und Wissenschaft, anhand von Projekten neuer Medienkunst, zu illustrieren.<br />Das Hauptaugenmerk liegt hierbei auf Kollaborationen zwischen den Disziplinien Kunst, Wissenschaft und Technologie.<br />Grundlegenden Definitionen folgen Einblicke in gegenwärtige Forschungsprojekte und Institution, sowie ein historischer Diskurs über disziplinienübergreifende Errungenschaften. Ein weiteres Kapitel beschäftigt sich mit Forschungsergebnissen und Meinungen von Theoretikern, um für eine nachhaltige Verbindung von Kunst und Wissenschaft zu argumentieren. Der Haupteil dieser Arbeit besteht aus einer Sammlung und Analyse ausgewählter Kunstwerke, welche durch ihre hybriden Eigenschaften und Intentionen wertvoll für wissenschaftliche Forschung in Bereichen wie Biologie, Physik oder Mathematik sind.<br />
de
Generally, art and science are considered to be two different cultures. Scientists believe in the proven and peer-accepted, while pioneering artists often subvert such an approach. The gap between all artistic and scientific disciplines widened because the discrete space of specialized disciplines was more convenient than the longing for total knowledge, as it was in the past.<br />The result of this thesis is a statement for new collaborations between artists and scientists and a wide-spread integration of both disciplines into modern society. Ultimately, this thesis answers questions regarding the manner in which artists can enrich research processes and art's relevancy in connection with a technoscientific culture. This thesis provides an analysis of contemporary new media artworks, which challenge our conception of the relationships between art, science and technology.<br />Furthermore, it is intended to be a guide to art, influenced by scientific and technological innovation, that addresses research activity. The discussed projects are divided into practical categories with a focus on common scientific disciplines, for example, biology, physics, and mathematics. In addition, this thesis explicates historical aspects of art/science cross-fertilization and cites contemporary research centers, festivals, and organizations as examples of how to promote adventageous results of collaborative multidisciplinary art-practice.<br />Numerous theorists, pragmatists and authors argue in favor of bridging the gap between art and science in order to achieve persisting and important improvements for the prosperity of humanity, culture, academia, and industry.