Bibliographic Metadata

Title
e-Learning in the form of an interactive multimedia German course / von Eliza Makaruk
AuthorMakaruk, Eliza
CensorPohl, Margit
Published2011
DescriptionX, 85 Bl. : graph. Darst.
Institutional NoteWien, Techn. Univ., Dipl.-Arb., 2011
Annotation
Zsfassung in dt. Sprache
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)e-Learning / Interaktivität
Keywords (EN)e-Learning / Interactivity
URNurn:nbn:at:at-ubtuw:1-43657 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
e-Learning in the form of an interactive multimedia German course [2.86 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Diese Arbeit befasst sich mit dem e-Learning am Beispiel eines Computersprachkurses.

Nach einer kurzen Disskussion uber die Eigenschaften und Vorteilen des e-Learnings wurden die psychologische und padagogische Aspekte sowie Didaktik des Lernens besprochen.

Der nachste Punkt der theoretischen Diskussion beinhaltet technische Realisierung der Methoden des e-Learnings. Das Thema der Interaktivitat, ihre Bedeutung, Einstufung und Richtlinien, wurde ausfuhrlich behandelt. Außerdem setzt sich die Arbeit mit der Methoden der Softwareevaluierung auseinander.

Schlussendlich wurde ein Deutsch-Computersprachkurs im Rahmen von der Interaktivitat untersucht. Als die Evaluierungsmetode wurde eine Befragung der Programmanwender eingesetzt.

Die Ergebnisse der Softwareevaluierung weisen darauf hin dass nicht alle Stufen der Interaktivitat in der untersuchten Applikation implementiert wurden.

Die Richtlinien der Interaktivitat wurden allerdings vernunftig realisiert. Die Eigenschaften der Interaktivit at wie zum Beispiel "Clickabilitat" und Simulationen sind vollstandig implementiert.

Gewisses Optimierungspotential ist im Bereich des Feedbacks vom Programm zum Student moglich.

Abstract (English)

In this work e-learning methods have been discussed on the example of a computer language course. After short discussion of the e-learning characteristic and advantages, the work focuses on the psychological and pedagogical aspects of learning as also on the didactic learning theory. The technical realisation of the e-learning methods is reviewed.

The issue of the interactivity in e-learning programs is tackled.

Subsequently, e-learning software evaluation methods were analysed. The work finishes with an evaluation of an e-learning application for foreign language course in the context of interactivity. For the evaluation, opinions of software users were investigated.

As far as the results of the evaluation are concerned, it was found out that not every level of interactivity was implemented in the investigated application.

The guidelines for the interactivity were realised in a reasonable way. The features like graphical navigation, "clickability" and simulation are well-implemented, however the feedback signals could be optimised.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 37 times.