Bibliographic Metadata

Title
Next Generation Learning in virtuellen Welten am Beispiel von SLOODLE / von Michael Leitner
Additional Titles
Next Generation Learning in virtual worlds using the example of SLOODLE
AuthorLeitner, Michael
CensorMerkl, Wolfdieter
Published2011
Descriptionvii, 158 S. : Ill., graph. Darst.
Institutional NoteWien, Techn. Univ., Mag.-Arb., 2011
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Zsfassung in engl. Sprache
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)vle / muve / e-learning / second life / sloodle / moodle / virtuelle welten / virtual learning environment / multi-user virtual environment
Keywords (EN)vle / muve / e-learning / second life / sloodle / moodle / virtual worlds / virtual learning environment / multi-user virtual environment
URNurn:nbn:at:at-ubtuw:1-38913 Persistent Identifier (URN)
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Next Generation Learning in virtuellen Welten am Beispiel von SLOODLE [50.42 mb]
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Abstract (German)

Die vorliegende Diplomarbeit beleuchtet das Thema des Lernens im virtuellen Raum am Beispiel des Open Source-Projekts SLOODLE. Im Zuge des stetigen Wandels zur Informationsgesellschaft lässt sich beobachten, daß sich Lern- und Wissensvermittlungsprozesse zunehmend in den virtuellen Raum verlagern und neue Lernformen wie E-Learning es Institutionen ermöglichen, ihr Bildungsangebot bzw. ihre Bildungsaktivitäten online abzubilden. Den potentiell nächsten Schritt stellt die Gestaltung von immersiven dreidimensionalen Lernumgebungen als Verbindung von Virtual Learning Environments (VLEs) mit Multi User Virtual Environments (MUVEs) zur Schaffung eines neuen Lernerlebnisses dar. Das im Zuge dieser Diplomarbeit einer kritischen Betrachtung unterzogene SLOODLE-Projekt versteht sich als Integration des Moodle-Kursmanagementsystems in die Onlinewelt von Second Life.

Ausgehend von einer jeweils separaten Betrachtung führt diese Diplomarbeit die beiden Themenkomplexe "`Neue Lernformen"' und "`Virtuelle Welten"' zu einer Behandlung des Lernprozesses im virtuellen Raum zusammen. Im darauffolgenden Kapitel wird ein Einblick in das Prinzip und die Funktionsweise von SLOODLE gegeben sowie Möglichkeiten und Einschränkungen beleuchtet. Als praktisches Beispiel wird im nächsten Kapitel ein im Zuge dieser Arbeit erstellter Prototyp vorgestellt, der als kurzer Showcase einer möglichen SLOODLE-Unterrichtssequenz dient. Abschliessend soll, basierend auf den Erfahrungen mit dem Prototyp, ein Ausblick auf die mögliche Entwicklung zukünftiger Lernformen dargelegt werden.

Abstract (English)

This diploma thesis focuses on the subject of learning in virtual worlds using the example of the SLOODLE open source project. In the course of a constant change towards an information society, knowledge transfer processes increasingly experience a shift to virtual spaces. Furthermore, new methods of learning - such as e-learning - enable educational institutions to provide their learning opportunities online. The shaping of three-dimensional immersive learning environments through the combination of Virtual Learning Environments (VLEs) with Multi User Virtual Environments (MUVEs) potentially marks the very next step in creating a novel learning experience. The SLOODLE project, which is subjected to a critical examination in this thesis, allows for the integration of the Moodle course management software into the Second Life metaverse.

After discussing both topics ``New approaches to learning'' and ``Virtual worlds'' individually, this diploma thesis brings these two matters together by closer examining learning processes in cyberspace in the subsequent chapter. Thereafter, it is to deliver insight into SLOODLE and its functionality, possibilities and limitations. The very next chapter provides a concrete example in terms of a prototype to represent a possible exemplary teaching scenario with SLOODLE.

Concluding, the last chapter aims at giving a prospect of the development of future approaches to learning, which is based on practical expierence with the prototype.

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