Bibliographic Metadata

Title
Relationship between knowledge transfer and business models in the framework of business model explicitness / von Rozeia Mustafa
AuthorMustafa, Rozeia
CensorWerthner, Hannes ; Merkl, Dieter
Published2010
DescriptionIX, 278 Bl. : Ill.
Institutional NoteWien, Techn. Univ., Diss., 2010
Annotation
Zsfassung in dt. Sprache
LanguageEnglish
Document typeDissertation (PhD)
Keywords (DE)Geschäftsmodell / Strategie / Informationstechnologie / Innovation / Wissenstransfer / Geschäftspartner / Inhalt / Kontext / Struktur
Keywords (EN)Business Model / Strategy / Information Technology / Innovation / Knowledge Transfer / Business Partners / Content / Context / Structure
Keywords (GND)Organisation / Effizienz / Geschäftsmodell / Know-how-Transfer / Validierung / Statistik
URNurn:nbn:at:at-ubtuw:1-38294 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
Relationship between knowledge transfer and business models in the framework of business model explicitness [8.63 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Die zentrale Forschungsfrage dieser Arbeit beschäftigt sich einerseits, wie effektiv eine Organisation innerhalb eines "Value Networks" sein kann, um neue Produkte und Dienstleistungen zu kreieren, und andererseits, wie das Wissen von Partnern im Umfeld des E-Commerce zu akquirieren ist? Um eine Antwort auf diese Forschungsfrage geben zu können, wird in dieser Dissertation das "Framework of Business Model Explicitness" (BME) vorgeschlagen, um die Effektivität einer Organisatzion evaluieren zu können. Es wird vorgeschlagen, dass durch den Einsatz eines Frameworks die Organisationen genau wissen könnten, welche Ressourcen von Anbietern sowie Nachfragern benötigt werden, um neue Produkte und Services schaffen zu können. Diese Arbeit folgt der Methodik der explorativen Forschung, die auf einem Triangulationsverfahren, welche auf die drei folgenden verschiedene Phasen von Forschungsmethoden basieren, beruht: (i) die Analyse der einschlägigen Literatur, (ii) Bewertung von Websites, sowie (iii) eine Umfrage-Analyse. Der erste wissenschaftliche Beitrag dieser Arbeit liegt einer theoretischen Natur zu Grunde, beispielsweise die Thematisierung strategischer Inhalte durch das BME-Framework. Der zweite wissenschaftliche Beitrag bezieht sich auf die praktische Implementierung des BME-Frameworks wie beschrieben in den Phasen 2 und 3. Das Framework soll Manager dabei unterstützen, die Effektivität ihrer Geschäftsmodelle in einem bestimmte Sektor oder Industrie zu evaluieren.

Abstract (English)

This thesis describes the exploratory research methodology that is based on a triangulation method that includes three distinct research phases, based on three research methods namely, analysis of related literature, evaluation of websites, questionnaire survey analysis.

Corresponding to each research phase, three research hypotheses have been tested in each phase. It has been affirmed within phase I that the BME framework enables organizations to make their business models evident not only to themselves but to their partners as well. Within phase II it is affirmed that effective organizations do exhibit their business models explicitly to the outer world. In phase III it is affirmed that effective organizations with an explicit business models acquire knowledge from their partners. The outcome of research is the framework of business model explicitness (BME) that can evaluate how effective organizations are in terms of creativity. It can be assumed that through this framework organizations can know exactly what types of capability building resources are required from right suppliers and customers for creating new products and services. This dissertation contributes in terms of theory as well as practice. The first major contribution is the distinction between the concept of business models and strategy via the BME framework. The second important contribution is implementation of BME framework via evaluating websites in terms of business models. The framework not only supports managers to invent new business models, but also to identify weak areas in the existing business models and innovate.