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Title
Zwischen Wasser und Wüste : Gebäudeformationen in der australischen Metropole Sydney und die Auswirkung der Einwanderung auf Bebauungsstrukturen einer ethnisch-kulturell vielfältigen Gesellschaft / Isabella Fleck
AuthorFleck, Isabella
CensorIllera, Christa
Published2007
DescriptionX, 385 Bl. : Ill., graph. Darst., Kt.
Institutional NoteWien, Techn. Univ., Diss., 2007
Annotation
Zsfassung in engl. Sprache
LanguageGerman
Bibl. ReferenceOeBB
Document typeDissertation (PhD)
Keywords (DE)Australien, Sydney, Architektur, Gebäudeformationen, Bebauungsstrukturen, Einwanderung, Wohnen,
Keywords (EN)Australien, Sydney, Architecture, Building forms, Building types, Immigration, Housing,
Keywords (GND)Sydney / Architektur / Ästhetik / Sydney / Bebauungsplan / Gebäudestruktur / Einwanderung / Wohnkultur
URNurn:nbn:at:at-ubtuw:1-20148 Persistent Identifier (URN)
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Zwischen Wasser und Wüste [19.11 mb]
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Abstract (German)

Ziel der Dissertation ist es, die architektonischen Bauten Sydneys aufzuzeigen, einer Stadt, die im internationalen Vergleich sehr jung ist, jedoch ein dynamisches Wachstum aufweist. Zudem ist die Einwohnerstruktur multikulturell, denn die Besiedelung fand anfangs ausschließlich durch Zuwanderer statt. Diese Einwanderer fanden sich in einem fast unbebauten Land vor, welches von extremen Klimaverhältnissen gekennzeichnet ist. Insofern findet die Besiedelung besonders an den Küstenbereichen statt und so gibt es auch hier die größten Agglomerationen. Baumaterial musste von weit fern importiert werden.

"The First Fleet had to bring everything its people needed to survive in a wilderness" (Graham Jahn; In: Sydney Architecture 1997: 12). Die Einwanderer, anfangs Strafgefangene, später Kriegsflüchtlinge, hatten oft keine besonderen planerischen und baulichen Fähigkeiten. Jede Kultur hat im Laufe der Zeit ihre eigenen Vorstellungen vom Bauen mitgebracht.

Viele Architekturstile und Elemente wurden von Kolonialländern importiert. Fast 300 Jahre später ist vor allem Sydney eine der schnellsten wachsenden Städte Australiens. Mit Sydney ist die Geschichte Australiens unweigerlich verbunden, denn an der Südostküste des Kontinents begann die Besiedelung durch europäische Siedler im Jänner 1788. Diese Bucht wurde von James Cook achtzehn Jahre zuvor übersehen, eine Bucht, die den Blicken von der offenen See fast entzogen ist, mit so vielen Wasserarmen, dass Ankerplätze im Überfluss vorhanden waren.

Das Land am Ankerplatz wurde nach dem damaligen britischen Innenminister Lord Sydney benannt, da dieser für den Strafvollzug verantwortlich war. Die Entwicklung Sydneys mit den verschiedenen Architekturströmungen und sozialen Hintergründen aufzuzeigen, soll in dieser vorliegenden Arbeit aufgezeigt und dargestellt werden. Die australische Architektur ist weltweit wenig beachtet. Viele australische Architekten sind Absolventen amerikanischer und europäischer Architekturschulen. Selbst Canberra, die vom Ursprung gänzlich neu erschaffene Hauptstadt Australiens, wurde nicht von einem Australier geplant. Dasselbe gilt auch für das Australian Parliament House in Canberra, war es doch eine amerikanische Architektengruppe, die den Wettbewerb für das Projekt gewann. Die Planer der historischen Innenstadtbauten waren zumeist britischer Abstammung, Engländer, die nach Australien geschickt wurden, um den Bau zu überwachen. Gibt es also ein typisches australisches architektonisches Merkmal dieser Bausteine, dieser Gebäude? Lassen die Bauten auf ihren Ursprung zurückführen und wie unterscheiden sie sich voneinander? Dieser Fragestellung nachzugehen und die Weiterentwicklung der verschiedenen Strömungen aufzuzeigen, ist ein Anliegen dieser Arbeit. Ziel und somit Schwerpunkt der Arbeit ist es, einen Gesamtüberblick über Sydneys architektonische Bebauungsstrukturen zu geben und Bauten zu dokumentieren, die wesentlich zur Baugeschichte Sydneys beitragen. Zudem werden in meiner Arbeit bestehende Wohnformen sowie Bürobauten untersucht und auf die Bedürfnisse einer ethnisch kulturell vielfältigen Einwohnerstruktur hin analysiert und beurteilt. Besonders typische Projekte, welche divers recherchiert wurden, werden in ihren verschiedenen Stilen und Formen ebenso gezeigt.

Abstract (English)

Sydney has grown into an international city developed from a colonial outpost on a magnificent Harbour. The early settlers established other towns on the main road and water thoroughfares that fanned out from the centre and subsequent residents tended to do the same. Since 1949 there has been a strong push to extend the limits of development even further outwards, on the plains and farmlands, as well as infill of the spaces between the radial links in the middle and outer suburbs. The automobile was the most significant technology in this respect and its adoption produced a pattern of development that led to car dependence. The effects are seen today in a Western Sydney that has almost two million people dependent on cars. Sydney faced the consequences of urban sprawl at a relatively early stage. Since the 1980s, town planning initiatives aimed at urban consolidation. They are an attempt to promote more compact settlement patterns, to redirect population growth from the urban fringe to the agglomeration core and to reduce automobile dependency. Indeed, Sydney proved successful in increasing the inner city population. The share of terrace and apartment houses grew in the entire metropolitan area during the last decade.

Small-scale surveys in selected residential areas show that higher density housing does not only reduce the land required but also changes the modal split significant. Higher density housing reduces traffic with respect to commuter, shopping and leisure activities. However, the potential for urban consolidation is limited. Moreover, only some parts of the population can be seen as target groups for higher density housing. Families with children still prefer detached houses, the most of them built in the Western Suburbs. Therefore, fringe development will continue, with lower speed. Many people who would like to live in the Inner City of Sydney, eg in the Eastern Suburbs and the North Shore close to the Beaches cannot afford to do so. These are the very people who support its urban life. They contribute to it culturally, economically, professionally and provide its key services. Not only can they not find affordable housing they cannot find housing that suits their household structure and lifestyle needs for an affordable price.

Sydney also faces the status as one of the most multicultural cities in the world. And this immigration is reflected in the built environment.

Also the number of new residents is increasing significantly every year.

In environmental terms a population limit is desirable, but this is unlikely to happen quickly. It was expected that by 2013 the population would reach 4.5 million, but "Planning NSW" now suggests this will be reached by 2010 and that it is likely that in 2021 the population will have grown to 5m. Taking population, occupancy and building patterns into account, we begin to see the potential shape of Sydney in the future - and with it, the stresses caused to its ecology, economy and society. This thesis looks beyond simply the issue of the past, current and new buildings, positing that the key to resolving the current challenge of housing provision lies in addressing issues of residential typology, choice and location and must reflect all cultural interests of the entire population Sydney's. The diverse architectural and urban forms of the future developments in Sydney have to reflect the balances and combinations of interaction modes that turn out to work best for particular people for all cultures, at particular times and places, facing their own specific circumstance within a new economy of presence.

Sydney is a very sophisticated world city with a variety of built forms, heritage precincts and neighbourhood styles. Increasingly inner and outer areas are becoming expensive and there is a real concern about the affordability of Sydney for current and especially future generations.

It will depend on planners and the inhabitants by themselves how the city will develop towards its 300th birthday.

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